Atunci când ești însărcinată oriunde călătorești ești însoțită mereu de cel mai scump pasager! Pentru o siguranță sporită în timpul călătoriilor trebuie să protejam bebelușul încă din sarcină, iar mai apoi să alegem dispozitive de protecție potrivite vârstei acestuia. Haideți să aflăm cele mai importante măsuri de siguranță în timpul călătoriilor de la Andrei Cosmovici, care de peste cinci ani consiliază părinți din toată țara în alegerea scaunelor auto și a sistemelor de purtare. Dacă ești din Cluj-Napoca îi poți face o vizită la Teri – Centru testare marsupii și scaune auto.
Cum îl protejăm pe bebe în primul drum cu mașina de la maternitate acasă?
Scoica auto este cea mai potrivita pentru nou născut comparativ cu scaunele care acoperă mai multe grupe odată (0-25 kg sau 0-36 kg), poziția copilului fiind mai bună într-o scoică auto deoarece:
- unghiul de somn este mai bun.
- pereții laterali rețin mai bine corpul copilului pe toată lungimea lui.
- reductoarele scoicilor bune mențin capul și trunchiul copilului pe același plan.
- manevrabilitate mai ușoară, în general (scos din / pus în mașină).
- poate fi balansată când este pusă pe jos.
- poate fi folosită pe cadrul căruciorului.
- putem atârna jucării de mâner.
- rezultate bune și foarte bune în teste.
Ce folosim după ce bebe depășește limita de greutate/înălțime a scoicii?
După scoică folosim în continuare un scaun cu spatele la direcția de mers cel puțin până la 2 ani (ideal 4-5 ani), fiindcă poziționarea prelungită cu spatele la sensul de mers îi poate salva viața!
Criteriul minim absolut de avut în vedere atunci când alegem scaunul auto este ca acesta să poată fi montat cu spatele la sensul de mers (Rearfacing) până la cel puțin 18 kg ale copilului.
Pe lângă acest criteriu minim, ar fi ideal dacă scaunul ar avea și omologare i-Size, fiindcă ar presupune protecție laterală sporită. Nivel mare de siguranță vine odată ce un scaun a primit ”Gut” în testul german ADAC (și este folosit rear facing), sau dacă este omologat cu testul PLUS din Suedia.
Fixare prin isofix sau cu centura mașinii este o falsă problemă, cel puțin în ce privește siguranța scaunului.
De ce este important ca un copil să fie asigurat într-un dispozitiv montat cu spatele la sensul de mers?
Ca să te convingi că scaunul auto este cel mai sigur loc în călătoria cu mașina, reține câteva informații importante:
- un impact la 50 km/h echivalează cu o cădere liberă de la 10 m, respectiv de la etajul 3 al unui bloc.
- procentual, cele mai multe impacturi auto sunt frontale și lateral-frontale, generând cele mai mari forțe asupra corpurilor pasagerilor.
- la naștere, capul nou-născutului reprezintă aproximativ 25% din greutatea totală a corpului.
- România deține cea mai neagră statistică din UE referitoare la (ne)siguranță în traficul auto.
- vertebrele unui bebeluș sunt formate din segmente de oase unite între ele de cartilagii. Osificarea vertebrelor (unirea segmetelor de oase) reprezintă un proces care se finalizează în jurul vârstei de 6 ani; la 3 ani, procesul de osificare se află doar la jumătate de drum.
Așadar, în cazul unui impact frontal, dacă copilul este așezat prea devreme cu fața la direcția de mers, greutatea capului + fragilitatea coloanei pot duce la deplasări de până la câțiva centimetri ale măduvei spinării, în condițiile în care consecințe grave pot surveni la deplasări de doar câțiva milimetri.
Cea mai întâlnită problemă în călătoriile cu cei mici este pierderea răbdării. Ce sfaturi ne oferi în acest sens?
Atunci cand copilul își pierde răbdarea tentația este mare să-l iei în brațe ca să-ți poți continua drumul în liniște, numai că în momentul acela, nu îl expui doar riscului (posibil vital), dar îi dai și de înțeles că ”se poate și așa”. El va înregistra momentul de slăbiciune și-l va cere ulterior în felul lui specific: plâns, agitație… ce mai, părintele rămâne fără opțiuni. În realitate există opțiuni și pentru această situație, însă fiindcă nu avem timp suficient să le conștientizăm, ne vine mai greu să le aplicăm.
Fiindcă la un moment dat nu mai este vorba despre scaun sau despre bebe, ci despre părinți. Ei sunt singurii care pot decide dacă, pentru a reduce riscul de consecințe ca urmare a unei frâne puternice sau a unui impact, sunt dispuși:
- să nu-l ia în brațe pe bebe niciodată în timpul călătoriei cu mașina, sub niciun motiv.
- să facă pauze suficiente atunci când bebe are nevoie să fie alăptat sau își pierde răbdarea.
- să utilizeze mijloace de locomoție în care bebe se poate desfășura (avion, tren, autobuz etc), dacă în mașină știu că nu mai are răbdare.
- să declare o perioadă statică pentru faza în care bebe nu mai are răbdare în scaun (câteva săptămâni sau luni, de la caz la caz), și să-i solicite pe prieteni / părinți / socrii să vină ei la casa lui bebe în vizită, nu invers.
- să facă (în general) drumuri mai scurte și cu kilometri mai puțin, în perioada critică.
- să aleagă concedii mai aproape de casă.
- să împartă sarcinile astfel încât unul din părinți să nu trebuiască neapărat să meargă cu mașina, ci să stea acasă cu bebe.
Din proprie experiență pot spune că în primele luni am evitat să facem plimbări lungi cu mașina pentru că bebe nu era obișnuit să stea fixat cu centurile și se lasă mereu cu mârâieli și plansete. Singuru lucru care a ameliorat situația în cazul nostru a fost o jucărie muzicală destul de mare încât să îi atragă atenția și în timp să îl facă să asocieze placerea jocului cu mersul cu mașina. Indiferent însă de jucăriile alese, să aveți mare grijă ca acestea să fie moi și plasate la o distanță sigură față de capul copilului.
Dacă nu sunteți siguri pentru ce scoică sau scaun auto să optați, cel mai bine este să discutați cu un consultant și mai ales să testați în propria mașină scaunul înainte de a-l achizitiona. Chiar dacă aveam o listă cu criteriile pe care să le îndeplinească scaunul auto pe care îl doream, Andrei mi-a prezentat și alte aspecte importante legate scaunele auto și protecția pe care o oferă diferite modele.
Călătorii plăcute și sigure vă doresc,
Mădălina H.