Cum am început diversificarea?

Cu mult curaj și așteptări minime. Știam că primele luni sunt de explorare a texturilor și aromelor, iar bebe doar se va juca cu mâncarea. Am fost la un curs de prim-ajutor, am mers la pediatru pentru un control la 6 luni și m-am documentat mult din cărți și de pe internet.

Când am început diversificarea? Semne de urmărit dacă bebe este pregătit

Am început diversificarea la 6 luni și câteva zile. Nu este o dată obligatorie, indicația fiind ca în jurul vârstei de 6 luni să fie începută tranziția de la lapte spre solide, în funcție de fiecare copil și de semnele pe care le prezinta:

  • Poate să își susțină bine capul și să stea în fund(chiar și sprijinit cum va sta în scaunul de masă). Important este să stea drept pentru a minimiza riscul de înec la înghițirea alimentelor.
  • Să prezinte interes pentru mâncare, să întindă mâna catre ea și chiar să o apuce, coordonarea ochi mana este importantă.
  • Greutatea lui să fie cel puțin dublă față de cea de la naștere. Vă recomand să mergeți la un pediatru în jurul vârstei de 6 luni înainte de a începe diversificarea. Chiar dacă am observat toate aceste semne, am preferat să primesc aprobarea și din partea medicului.

Introducerea solidelor în alimentație nu înseamnă ca laptele este eliminat. Vor trece luni bune până când mesele principale vor înlocui laptele de tot.

Ce metoda de diversificare am ales? Cea clasică sau naturală(BLW)?

BLW – Exemple de alimente

Inițial am început cu autodiversificarea sau BLW(Baby Led Weaning), însă pe parcurs am combinat diversificarea naturală cu cea clasică. Am încercat să iau ce e mai bun din cele doua practici și acum la aproape 9 luni observ că bebe se poate hrani singur cu majoritatea mâncărurilor. Încă îi mai încarc lingurița dacă mănâncă budincă sau mancare semilichidă, însă o duce singur la gură. Supele clare le servește dintr-un paharel mic, nu cu lingurița, iar mare parte din dietă este alcătuită din mâncăruri solide pe care le poate manevra singur. De ce am preferat să ofer preponderent mâncarea în stilul BLW?

  • Pentru că atunci când se hrănește singur bebelușul are mai mult control asupra mâncării, primește alimente pe care le poate observa separat(nu combinate în pireuri) și poate decide ce îi place și în ce cantitate. Totodată el decide când nu mai vrea să mănânce.
  • Își dezvoltă coordonarea ochi-mâna și motricitatea fină la fiecare masă, reușind să mănânce mai repede singur decât atunci când e hrănit cu lingurița si controlează altcineva tot procesul.
  • Gătitul este mai ușor, rețetele pentru întreaga famiile se pot adapta la nevoile bebelușului și per total mâncăm cu toții mai sănătos și cel mai important mâncăm împreună!

Indiferent de metoda aleasa, să nu vă așteptați să manance mult din prima. Eu am inceput cu legume fierte la abur(broccoli, cartof dulce, morcov) servite sub formă de bastonașe și abia dupa o săptămână cam așa am găsit în scutec „dovezi” că a reusit să înghită câteva bucățele. Contrar așteptărilor, bebelușii nu au nevoie de dinți pentru a mesteca, abia în jurul vârstei de doi ani apar molarii cu care sfărâma mâncarea. Atâta timp cât le oferiți mâncare cu o textură suficient de moale încât să fie zdrobită cu gingiile, bebelușii se descurcă foarte bine cu ea!

Dintre cărțile citite despre alimentație amintesc două mai importante:

ABC de nutriție cuprinde informații explicate pe înțelesul copiilor despre nutrienți, grupe de alimente și cum să le combinăm pentru a avea o dietă echilibrată.

ABC de nutriție

Diversificarea Naturală a fost cartea care mi-a dat încredere că bebelușii sunt pregătiți să gestioneze singuri mâncarea solidă. În plus gătitul pentru toata familia și mesele servite împreună sunt mult mai distractive.

Diversificarea Naturală

Vă recomand să vă documentați din cât mai multe surse pentru că o nutiție corectă în primii ani de viață pune bazele unei corp sănătos. Haideți să lăsăm în trecut( unde le e locul) rețetele din comunism cu măr și biscuite sau alte combinații care nu fac decât să le umple stomacul celor mici. E mai importantă calitatea decât cantitatea atunci când vorbim despre diversificarea alimentației.

Arsenalul pentru lupta împotriva murdăriei

Am încercat să cumpar strictul necesar pentru gătirea și servirea mâncării. În majoritatea cazurilor servim toți aceleași alimente, doar adaptate pentru bebe. Cât despre murdărie… pot spune că bucataria nu a aratat atât de murdară și de curată în aceeași zi.

  • Scaun de masă – pentru evitarea riscului de înec, copilul trebuie să stea în scaunul de masă, nu în leagan sau în orice alt obiect care nu îl susține să stea drept! Eu am ales mult lăudatul scaun Antilop de la IKEA. E ușor de montat și de curățat, însă tava e puțin cam mică. Pe spate i-am aplicat niște cârlige autoadezive unde am agățat bavetele.
  • Sită pentru gătit la aburi – inițial am cautat aparate de gătit la abur, dar fiind destul de volumnioase am optat pentru o sită care s-a dovedit a fi extrem de practică. Am ales tot de la IKEA acest model, însă se găsește prin hypermarketuri sau pe alte siteuri.
  • Baveta – cea mai practică este cea tip cămașă care se strânge la încheietură, apoi cea cu buzunar. Dacă nu mănâncă ceva care să pateze tare, folosesc clasicele bavete de material cu strat protector pe spate, care se pot spăla și la mașină/uscător.
  • Pahar apă – cel mai bine s-a descurcat cu cana cu cioc de silicon și pai, de unde trage singur apa. Cana 360 trebuie ridicată și e mai puțin greu de folosit la început. Orice ați alege, important este sa fie fără BPA iar bebe să o poată folosi ușor. Hidratarea este foarte importantă.
  • Farfurii și tacâmuri – Am cumpărat câteva boluri din hypermarket cu sistem antialunecare, pe toate le arunca de pe masă. Cel mai bine a stat acest bol cu ventuză și sistem antistropire. De multe ori i-am servit direct pe tavă mâncarea dacă avea o consistență solidă. Tacâmuri se găsesc în tot felul de combinații, cele cu coadă mai groasă și lungă sunt ok pentru început, urmeză să experimentez și cele cu coadă scurtă. Sunt bune și tacâmurile normale pentru adulti, orice funcționează pentru voi. Oricum bebe va arunca peste tot mâncarea și își va folosi mâinile ca să mănance. 🙂

Alimente de evitat și riscul de înec

Ca să adaptăm meniul familiei la dieta bebelușilor trebuie să evităm anumite alimente care nu sunt recomandate copiilor mici, in special sugarilor:

  • alimente sărate: sugarii isi iau necesarul de sare din lapte, cantitatea maxima fiind de 1g / zi pentru copiii de sub 1 an, ajungand la 5g / zi pentru un adult. Sarea in exces la copiii mici duce la tulburări grave ale organismului, inclusiv leziuni ale rinichilor şi hipertensiune arterială.
  • mierea este interzisa copiilor sub 1 an deoarece poate conține spori din bacteria „Clostridium botulinum” care provoacă botulismul, sistemul imunitar al sugarilor nefiind inca pregatit sa ii faca fata. Botulismul este o afecțiune gravă, care poate provoca constipație, letargie, paralizie musculară și deshidratare severă, putând pune viața celor mici în pericol.
  • prajiturile cu zahar, ciocolata, bomboanele sunt de evitat pe cat de mult posibil. Chiar daca efectele nu sunt imediate, in timp consumul excesiv duce la complicatii cardiovasculare, diabet si obezitate. Putem indulci deserturile cu banane, folosi pudra de roscove(carob) in loc de cacao etc
  • lactatele nepasteurizate si produsele derivate, carnea crudă sau ouăle gătite insuficient pot fi contaminate cu bacterii (Escherichia coli, Salmonella, Listeria monocytogenes și Campylobacter) sau/și toxine bacteriene (toxina Shiga produsă de Escherichia coli și Listeria monocytogenes) care doar prin fierbere sunt distruse.

Pentru evitarea riscului de înec, NU lăsa niciodată copilul nesupravegheat în timp ce manancă și oferă-i în primii ani de viață doar alimente taiate, pasate sau macinate corespunzator în funcție de mărimea și textura lor.

📷Image: Natural Parenting Mommas

Printre cele mai comune cauze ale înecării sau asfixierii la copii se află următoarele:

  • alimente rotunde sau cu textură cauciucată (struguri, măsline, cireșe);
  • alimente dure și crocante (arahide, nuci, morcov crud, măr, țelină, popcorn, semințe de floarea-soarelui);
  • bomboane, jeleuri, caramele, untul de arahide;
  • oase de pește, oase mici de pui sau cartilaje.

Lista este mult mai lungă, important este să oferim alimente care se pot zdrobi ușor pe gingii și care nu au riscul de a rămâne blocate dacă sunt înghițite. Măsuri de prim-ajutor in caz de înec gasesti în acest articol.

Aplicație mobilă pentru diversificare

La început mi-am notat într-un caiet ce alimente i-am dat și reacția la ele folosind smiley faces 😀 😐 😦 (i-au placut mult, meh si nu i-au plăcut deloc). Bineînteles că am continuat să ofer alimentele din ultimele două categorii în alte combinații pentru a ajunge la reacția de 😀 . Separat am notat posibilii alergeni, am suspectat o alergie la ou, însă s-a întâmplat doar o singură dată să aibă reacții cutanate. Ce trebuie urmărit în caz de intoleranță/alergie găsiți în acest articol. După ultimele recomandări, am introdus de la începutul diversificării alimentele alergene, până acum recomandarea fiind să le introducem după vârsta de un an.

Am încercat și aplicația Nuttri pe Android care funcționa pe același concept. După ce am observat însă că nu are alergii la principalele alimente ce ar putea provoca(lapte, ouă, nuci, pește etc) am renunțat să mai țin evidența.

Grupuri de Facebook și siteuri cu rețete

Începând să adaptez mâncărurile noastre pentru bebe mi-am dat seama că nu am încercat multe alimente, ca de exemplu pseudocerealele( hrișca, amaranth) așa că de mare ajutor mi-au fost grupurile de Facebook pentru rețete.

Dacă optați pentru autodiversificare, vă recomand grupurile BLW Romania și Autodiversificarea-BLW, unde găsiți rețete adaptate acestui stil de diversificare. Pentru diversificarea clasică vă recomand grupurile My babyfood și Bebelusi – diversificare si retete Flaveur. Exemple de meniuri găsiți și pe Biscuim.ro, iar pentru rețete fără alergeni există grupuri precum Meniu copii cu alergii și intoleranțe alimentare.


Orice variantă de diversificare ați alege, important este să faceți mesele plăcute pentru cei mici, să îi lăsați să descopere cât mai multe arome și texturi și nu în ultimul rând să fiți bune exemple pentru ei în ceea ce privește adoptarea unei diete echilibrate și a unui stil de viață sănătos!

Poftă mare și spor la curățenie,

Mădălina H.